عقاید یک رامین

ارائه؛ چرا و چگونه

چند روز پیش تو جلسه دفاع ارشد یکی از دوستام بودم، ارائه‌اشو که دیدم یادم افتاد من چقدر در مورد این بحث ارائه دادن حساسم. 

1. فعل. اسلایدی که فعل داشته باشه رو باید انداخت دور. نباید تو اسلاید جمله باشه اصلا. تمام مطالب باید بصورت عبارت بدون فعل استفاده بشه. نباید نوشت : اگر A اتفاق بیفتد B افزایش پیدا می‌کند. اگه مخاطب قراره از رو اسلاید بخونه که پس ارائه‌دهنده چیکارست؟ باید با اشکال و نمودار و ... استفاده کرد. مثلا بنویسی A بعد فلش بزنی به سمت راست، بعدش B با یه فلش رو به بالا. حالا این فقط یه مثاله. صد تا روش دیگه میشه استفاده کرد.


2. فونت. همیشه باید حواس‌مون باشه که فونت ریز استفاده نشه. چون وقتی با پروژکتور ارائه میدی، یکی بشینه ردیف سه، دیگه هیچی نمی‌تونه بخونه. اگه ارائه خیلی مهمی دارین، می‌تونین زودتر برین به محل ارائه و کوچک‌ترین سایز فونت خوانا رو امتحان کنین و پیدا کنین. 


3. کنتراست. تو بکگراند زرشکی تیره با سیاه ننویسین :| چیزی که تو مونیتور شما دیده میشه شاید قشنگ باشه ولی موقع ارائه اصلا خوانا نخواهد بود. برای پیدا کردن رنگای مقابل هم ColorHexa عالیه. رنگای مکمل، مشابه و ... همه جوره داره. 


4. هم‌پوشانی. طوری نشه که تو یه اسلاید هر بار که کلیک می‌کنی یه عکس بیاد، بعد عکس بعدی بیاد رو عکس قبلی و این اتفاق 36 بار تکرار بشه. عکسا کنار هم باشن. نه روی هم. هم‌پوشانی نداشته باشن. ممکنه بعدا بخواین پرینت بگیرین.


5. زمان. زمان دفاع ارشد که جزو مهم‌ترین ارائه‌های یه نفر می‌تونه باشه یه ربعه. یه سال، دو سال روش کار کردی، زحمت کشیدی ، عرق ریختی، دوست داری در مورد همه کارایی که کردی حرف بزنی ولی نمیشه. یعنی نباید. استانداردش یه ربعه. نه بیشتر. پس اولویت رو بذار با مهم‌ترین‌ها.


6. تعادل. سعی کنین زمان اسلایداتون یکسان باشه. رو یکی 20 دقیقه و رو یه اسلاید دیگه 3 ثانیه مکث نکنین. بعضی وقتا این اتفاق ممکن نیست ولی من میگم سعی‌تون رو بکنین. 


7. سرگرم‌کننده. فقط متن و تکست ننویسین. شما بعنوان ارائه‌دهنده می‌تونین کلمات رو بیان کنین. از اسلاید بخاطر این استفاده می‌کنین که مفهوم شما رو راحت‌تر برسونه. شکل، نمودار، رنگ، نقشه، فلوچارت، گرافیک و ... از اینا غافل نشین. بیش از حد هم نباید استفاده کنین. 


8. masterslide. اگر با پاورپوینت کار می‌کنین، مستراسلاید حتما استفاده می‌کنین. مستراسلاید چیه؟ مستراسلاید یکی از امکانات فوق‌العاده عالی پاورپوینته. 



می‌بینین تو قسمت اضافه کردن اسلاید جدید، مدلای مختلفی میاره واسه انتخاب؟ با مستراسلاید می‌تونین واسه خودتون صفحه‌های آماده درست کنین که بالاش بنویسه فصل اول. دیگه لازم نباشه هر اسلایدی که اضافه می‌کنین این کارو تکرار کنین. یا تغییر فونت. دیگه لازم نیست فونت تغییر بدین. یه بار تنظیم می‌کنین که تمام اسلایدا بی نازنین بشن. و صد تا مزیت دیگه. فرصت بشه تو یه پست دیگه آموزش مستراسلایدو می‌ذارم. 


9. صفحه‌بندی. خواهشا صفحه‌بندی بکنین. اگه تعداد کل اسلایدهارو هم بصورت (5/27) بنویسین که دیگه قیامته. (این کارو با مستراسلاید خیلی راحت میشه انجام داد.) بذارین مخاطب بدونه چقدر رد شده و چقدر از ارائه مونده.


10. دکمه. اگه می‌خواین خیلی حرفه‌ای کار کنین، دکمه هوم و تک‌تک فصلارو (الزامی رو این مورد نیست) تو تمامی اسلایدها بذارین. همیشه این اتفاق پیش میاد که بعد ارائه داور یا حضار یه سوال می‌پرسن. میگن تو فصل 5 این‌طوری گفتی. شما برای اینکه بری فصل 5 یا اسلاید فلان، می‌خوای دونه دونه اسلایدارو رد کنی؟ خب این کارو میشه کرد ولی حرفه‌ای نیست. بجاش اگه تو تمام اسلایدا یه دکمه باشه که وقتی زدی بره صفحه فهرستی که اسم فصلارو نوشتی، از اونجا رو هر فصل کلیک کنی بره فصل مربوطه بهتر نیست؟ همه و همه با مستراسلاید :|


11. حاشیه. واسه اسلایدا حاشیه امن بذارین. اول جمله یک میلی‌متر از لبه راست فاصله نداشته باشه. تصویر هیچ پروژکتوری دقیقا وسط پرده نمیفته. اینم با مستراسلاید خیلی راحت میشه رعایتش کرد (لزوم اسفاده از مستراسلاید براتون واضحه یا بازم بگم؟)


12. اگر از پاورپوینت استفاده می‌کنین از صدتا transition استفاده نکنین. این کار حواس مخاطب رو از موضوع اصلی پرت می‌کنه. همون یکی کافیه به نظر من. 


13. نرم‌افزار. همه تقریبا با پاورپوینت کار کردن ولی چند تا گزینه دیگه هست که خوبن :

  1. گوگل اسلاید گوگله دیگه. مفته. همه جا در دسترسه. اون طور که من دیدم میشه فونت بهش اضافه کرد.
  2. Focusky اسلایدهای خلاقانه می‌تونین بسازین. پولیه ولی کرکش تو سایتای ایرانی هست. فونت فارسی داره؟ نمی‌دونم.
  3. prezi اینم خیلی خلاقانه ست. پولی ولی کرکش هست. همون طور که نوشته فونت فارسی نداره ولی با پی دی اف میشه متن فارسی گذاشت توش

14. عذرخواهی. اول ارائه‌تون معذرت‌خواهی نکنین. نگین ببخشین که فلان شده. بهمانش کجه. بیسارش ناقصه. این عذرخواهی بی‌مورد تو مخاطب بصورت غیرارادی حس منفی ایجاد می‌کنه که ارائه خوبی نخواهد بود. اعتماد بنفس خودتونو هم میاره پایین. اگر هم نیاز باشه واسه عذرخواهی، وقتش بعد از تموم شدن ارائه‌ست. 
مثال می‌زنم: فرض کنین زیربغل لباس‌تون یه کم پاره شده. اگه شما بی‌خبر باشین خیلی قوی و با اعتماد بنفس میرین جلو و مخاطبا هم اگر متوجه بشن نهایتا یکی دو نفر دوتا خنده ریز می‌کنه و تموم میشه. کسی اصلا قرار نیست یادش بمونه. ولی اگه شما از ماجرا باخبر باشین، از لحظه اول هول می‌کنین. شروع می‌کنین به عذرخواهی که ببخشید این طوری شده. با دست مقابل هم هی می‌خواین محل پارگی رو کاور کنین ولی نتیجه برعکس میده. هر کسی هم که نمی‌دونست متوجه این اتفاق میشه. موضوع اصلی که ارائه‌ست به حاشیه میره. 


+ این‌ها تجارب و نظرای شخصی من بوده. شما چه تجربه‌ای دارین از ارائه‌هاتون ؟
چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۰۸:۱۵ ب.ظ

 ۱۹ تا نظر تا الان نوشتن

خیلی مفید بود.
ممنون از این که این اطلاعات رو به اشتراک گذاشتین!🌹
خواهش می‌کنم :)
مغااااااان کی بودی تو؟:)
ارادتمندیم :)
تجربه دفاع نداشتم و انشالله استفاده خواهم کرد ممنون از این پستتون
ولی راحع به مستر اسلاید باید بگم تا اینجایی که این همه پاور پوینت کار کردم این یه دونه کلی میاره رو طرح ساده الکی شاید اولش بنظر نرسه یا بگی یه سری نمودار و تصویرو فلان میزنم حل شه ولی صفحه بندی👌👌👌
تو جاهای دیگه هم غیردفاع میشه استفاده کرد.
انشالله اگه فرصت بشه یه پست جداگونه واسه مستراسلاید آماده می‌کنم. اونجا بهتر متوجه مزایای این آپشن میشین :)
چه خوبه این پست. چون من در شرف دفاع هستم واقعا به دردم می‌خوره. با تشکر از وقتی که گذاشتید و مختصر ومفید توضیح دادید. من هم بعد از دفاعم انشالله اگه نکته‌ی جدیدی رو تجربه کردم به اشتراک میگذارم
ان‌شالله که عالی پیش بره. کمکی خواستین در خدمتم :)
خیلی خوب بود مرسی. من مستراسلاید رو بلد نبودم، همه‌ی این کارا رو دستی می‌کردم همیشه :))

یه نکته‌ی دیگه برا ارائه‌ی خوب ارتباط چشمی گرفتنه. همه هم ظاهرا می‌دونن ولی اخیرا یه دفاع رفته بودم پسره با این که مسلط بود ولی ۹۰ درصد وقتو یا به صفحه‌ی لپ‌تاپش نگاه می‌کرد یا به پرده.
اگه مستراسلایدو یاد بگیرین می‌بینین چقدر زمان کمتری تلف میشه

آفرین. واقعا مهمه. میشن رادیو. بدون توجه به مخاطب فقط توضیح میدن
وه که چه معرکه‌ای!
مرسی مرسی :)
سلام
با پرزی ارائه دادن خیلی جالبه
مخصوصا وقتی اسلایدهات کمه و اسلایدها جلوه بصریشون بیشتر از متنه، میتونه یه زمانبندی مناسب به ارائه دهنده بده
و اینکه چون خیلی مطرح نیست برای اون دسته از مخاطبینی که عقلشون به چشمشونه هم خوبه‎;)‎

*موقع ارائه مهمتر از پاور خوب، تسلط به موضوعه، وقتی بیان خوبی داشته باشی ناخودآگاه عیب های ظاهری ارائه هم پوشیده میشه
سلام :)

خوبه خوبه. فارسی هم ساپورت می‌کنه؟ 

+ اون که بله. هر چی تسلط بیشتر و بیان شیواتر، ارائه بهتر. من قصدم از این چست اشاره به نکات فنی و بیشتر نرم‌افزاری بود وگرنه من خودم زیاد فن بیان خوبی ندارم :))
چه جالب.اگه خشتک طرف پاره باشه هم نیاز به عذر خواهی نیست.چون قرار نیست لنگشو بده هوا.یا بشینه یا هرچی.خلاصه که خیلی خوب بود.واقعا به تجربیاتم اضافه شد.شاید یه 4 سال دیگه بیام و دوباره بخونمش.
:)

البته فقط لازم نیست تو ارائه دفاع از این موارد استفاده کرد. حتی تو ارائه‌های معمولی هم میشه حرفه‌بود :)
تا حالا به این مواردش فکر نکرده بودم
ممنون از اطلاعاتی که دادی
خواهش می‌کنم :) 
قابلی نداشت
سلام
یاد این تبلیغ افتادم
چی؟ مستر اسلاید
کی؟ مستر اسلاید
کجا؟ مستر اسلاید
آموزش بذارید خیلی عالی میشه :)
یادمه دفاع داشتید خیلی سرتون شلوغ بود..
سلام :)
چشم :)
آره خیلی اسیر بودم
من چرا دفاعت رو یادم نیس؟ چن سال پیش بوده فسیل جون:-D؟
دو سال پیش بود. بیست شهریور :))
ما از چند سال پیش همو میشناسیم؟ (متفکر)
نمی‌دونم :))

+ عکسشو 
اعتماد به نفس. اعتماد به نفس. اعتماد به نفس. لعنتی اصلا ارائه رو از این رو به اون رو میکنه! مثلا من خودم پارسال تو مسابقه همچین با اعتماد به نفس ارائه دادم که توی اون مسابقه تونستم امتیازهای ۹ ۹ و ۱۰ بگیرم که اصلا یه چیزیه بی‌سابقه! و البته که بعدا فهمیدیم خیلیم درست نبود چیزایی که میگفتم :/ ولی خا اعتماد به نفس کارشو کرد!
بله 
اعتماد به نفس خیلی تاثیرگذاره
عخ عکسم عوض شده برا خودم هنوز همون پرنده ها و ایناس:| گرچه که عوض کردم:/ خوبه حالا عکسه؟
بله بله :) نارنجی :))
به نظرم یه روز باید بفهمیم :| من با ندونستن قدمت رابطه ها مشکل دارم! اگرچه که با ندونستن تاریخ تولداتون کنار اومدم:|
یه روز پیدا می‌کنم میگم بهت. الان واقعا حسش نیست از بین 9 هزار تا کامنت اینو پیدا کنم
نه بابا تو که نگرد. کار خودمه
پیدا میشه خلاصه
چه مفید و مختصر:-)
دمت گرم
قابلی نداره
مغان؟ تو که مغانی بگو چرا عکسمو برا خودم نشون نمیده؟
این اتفاق میفته. یه بار دیگه همین عکسو بذار. شاید درست شد
قبل از ارائه سعی کنید چند بار با خودتون و یکی دوبار جلوی چند نفر تمرین کنید.
حتما حتما :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
بایگانی
مهر ۱۳۹۸ (۱۹)
دی ۱۳۹۷ (۱۹)
تیر ۱۳۹۷ (۱۳)
آذر ۱۳۹۶ (۱۲)
مهر ۱۳۹۶ (۱۸)
تیر ۱۳۹۶ (۱۹)
دی ۱۳۹۵ (۱۲)
آذر ۱۳۹۵ (۱۶)
مهر ۱۳۹۵ (۲۴)
تیر ۱۳۹۵ (۲۵)
دی ۱۳۹۴ (۳۹)
آذر ۱۳۹۴ (۲۴)
مهر ۱۳۹۴ (۳۰)
تیر ۱۳۹۴ (۵۴)
دی ۱۳۹۲ (۱۳)
آذر ۱۳۹۲ (۱۶)